måndag 30 maj 2011

Jag mailade ju Svenska akademien här om dagen

fråga
Bör man skriva så som eller såsom?
svar
Vanligast är hopskrivning, såsom, men vilket man bör välja beror på vilken betydelse man vill ha fram.
Såsom (hopskrivet) används i följande betydelser:
1) i betydelsen 'liksom': Han spelar fotboll, såsom sin syster.
2) i betydelsen 'i rollen som': Såsom din lärare kan jag inte acceptera att du skolkar.
3) i betydelsen 'till exempel': Vanliga människor såsom du och jag.
Så som (särskrivet) används i betydelsen 'på det sätt som, på sådant sätt som' : Så som jag ser det, krävs en förenkling.


Jag är missnöjd med svaret.
Jag förstår fortfarande inte och jag skulle aldrig använda ordet såsom.

1 kommentar:

Petra sa...

Hahaha jag äääälskar att de svarar så snabbt!!!
Men synd att du blev besviken av svaret :(