fredag 1 april 2011

Sitter och skriver om hälsofrämjande samtal och beteendeförändringsmodeller. Jag har valt att ha ett hälsofrämjande samtal med en storrökande diabetiker. Min plan är att han ska sluta röka. det fick mig osökt att tänka på när jag senast hjälpte en person att sluta röka.
Det var min vän Johanna som hade bestämt sig för att sluta när vi kom till NZ. Det gick väll sådär till att börja med... ifs. köpte hon inga egna cigg, men hon "lånade" i stället av andra. Random folk hon träffade, kunder på pubben, chefens tjej, vänner... ja alla. Så hon fortsatte ändå röka ganska mycket. Då kom jag på snilleblixten att hota med att om hon rökte skulle jag minsann röka lika mycket som hon. Fy fabian... det var inte skoj kan jag säga.
Som tur är slutade hon helt ganska snart efter det ;)

2 kommentarer:

Pikku sa...

Alltså du hotade ju med det först. Sen så gjorde du ju inte det.

Nurse Poo Hands sa...

jag gjorde ju det ett tag. men det är ju fruktansvärt äckligt så jag la ner det projektet. Jäkla snusk!