fredag 15 juli 2011

Reseblogg

I måndags hade jag och Johanna fri. Då tog vi cyklarna till Gjeving och tog færjan øver till en ø som heter Lyngør. Det var himla fint dær, men tyvær var det lite før kallt før att sola och bada. Vi gick en promenix och kikade på den optiska telegrafen (en föregångare till dagens telekommunikationssystem som uppfanns 1792 av fransmannen Claude Chappe. Den av svensken Abraham Niclas Edelcrantz utvecklade varianten av optiska telegrafen bestod av en mast med 10 järnplåtar som kunde ställas i olika lägen. Luckorna kunde växelvis öppnas och stängas och därigenom kunde man skapa upp till 1024 olika kombinationer. Systemet kan sägas vara en föregångare till moderna datasystem) och vakthuset.

Vi åkte tillbaka dit senare på kvællen med Granita och några andra också och gick på krogen och såg på solnedgången. Johanna har bilder på det, borde komma upp på fejjan inom kort och internet børjar funka igen.

Ganska fræsigt va?
Jag har ju tidigare berættat om att vi har varit och hælsat på hos våra vænner som bor i en by som heter Gjeving. Den ligger ca en mil hærifrån (om man går/ cyklar skogsvægen). Det ær jættemysigt dær. Och hær kommer en bild på det också... bara så att ni ska fatta hur najs det ær.


Jag hittade ingen riktigt bra bild. Den hær gør inte riktigt platsen rættvisa. Men hær ær en bild typ mot hotellet dær Granita jobbar.



Men hær ær en fin bild som jag snott från lilla Anna Kajsa (ok... jag ser nu att den blev lite pixlig och suddig... men den ær fin jag lovar...)

1 kommentar:

Petra sa...

För en vecka sen skrev jag till dig på FB och frågade vad er by heter! Och jag undrar fortfarande.