söndag 19 december 2010

Glasberget:

Jag har fått en fråga om vad glasberget egentligen betyder från en anonym läsare. Jag är mycket förvånad över att det finns folk som inte vet vad det betyder. Men jag är samtidigt stolt att jag kan bidra med lite kunskap. Här har jag klippt ut en text från Wikipedia:

"Prinsessan på glasberget" är en svensk folksaga.

En prinsessa sitter på ett halt glasberg. Den friare som kan ta sig upp för berget erhåller hennes hand. Härifrån stammar uttrycket "Hamna på glasberget", att förbli ogift. Motivet med prinsessan på glasberget förekommer ofta skämtsamt på gamla dalmålningar och kistebrev.

Jag och mina vänner brukar skämta om att vi sitter på glasberget (vi är ogifta) när vi känner oss lite bittra och ensamma, eller när vi försöker vara lite roliga. Till historien hör också att min Mama hävdar att alla som klär sig i lila sitter på glasberget, ja jag vet att det är ologiskt och konstigt... men det är kul. Hon har inget belägg för sitt påstående, mer än att hon inte gillar färgen lila på kläder. Hon är rolig min Mama...

Vi är inte speciellt bekymrade över det här med att vara singel, så glasberget kan ha en positiv innebörd också. Där hänger man om man vill lyssna på 90-talsmusik, äta choklad och dricka skumpa. På glasberget behöver man aldrig gå på parmiddag eller blind-dates.

Jag vill också tillägga att det inte är nått fel att klä sig i lila. Jag tycker att det kan vara fint.

1 kommentar:

Petra sa...

Hahaha men du fattade väl att det var jag som var den anonyma?